دکمه «Enter» را برای در کردن این قسمت و نمایش محتوا بزنید.

جمع آوری ایده ها و طرح های خلاقانه

عنوان برنامه:  ارتقای سطح آموزش و پیشرفت تحصیلی

هدف کلی: ارزیابی از عملکرد و بهبود شیوه های آموزش، سنجش و ارزشیابی

اهداف جزئی: ارتقاء سطح علمی و عملی هنرآموزان– ارتقاء کیفیت طراحی سوال، ایجاد تعامل و هماهنگی بین گروه های آموزشی مناطق و شناسایی مشکلات کتاب های درسی و منابع آموزشی

عنوان فعالیت:جمع آوری ایده ها و طرح های خلاقانه در خصوص بهره وری کیفی از کارگاهها بر اساس تجهیزات موجود(خصوصا کمبود احتمالی تجهیزات دوازدهم)

نحوه ارائه فعالیت:اطلاع رسانی به  مناطق،جمع آوری و بررسی و ارائه ما حصل کار به استان

تاریخ شروع فعالیت: اول آبان ماه ۱۳۹۷

تاریخ خاتمه فعالیت: پایان اسفند ماه ۱۳۹۷

امتیاز: ۵ امتیاز

شرح فعالیت:

گروه آموزشی کامپیوتر فنی و حرفه ای و کاردانش استان سیستان و بلوچستان در راستای اجرای فعالیت “جمع آوری ایده ها و طرح های خلاقانه در خصوص بهره وری کیفی از کارگاهها بر اساس تجهیزات موجود(خصوصا کمبود احتمالی تجهیزات دوازدهم)” از برنامه عملیاتی خود اقدام به ارسال نامه اداری به شماره ۴۹۰۰/۱۶۰۶۱۳/۴۳۷ مورخ ۹۷/۱۱/۰۷  به تمام مناطق تابعه استان نموده و ایده های همکاران از هنرستان ها را جمع آوری نموده است. سپس ایده های ارسالی را مورد ارزیابی قرار داده و بعد از حذف موارد تکراری و نامرتبط، ماحصل این فعالیت و ایده ها به شرح ذیل اعلام می گردد:

 نام همکار: ایمان شهرکی ثانوی             نام هنرستان: هنرستان نمونه علی اکبر ناحیه یک زاهدان

شرح ایده ها:

۱- برای نبود استادکار از معلم یار که از بین هنرجویان خوب و مستعد انتخاب می شوند، استفاده می شود.

۲- جهت رفع مشکل کمبود سیستم، از لپ تاپ های هر هنرجو برای استفاده خودش در ساعت کارگاه استفاده می شود.

۳- با جمع آوری گزارشهای منتخب و جزوات خوب، طرح ایجاد کتابخانه را در کارگاه اجرا کردیم.

 

نام همکار: زهرا نبی زاده      نام هنرستان: هنرستان زینب کبری ناحیه یک زاهدان

شرح ایده ها:

تعریف بهره وری

بهره وری را می توان میزان خروجی و سود سازمان نسبت به هزینه ها تعریف کرد. اگر سازمانی بتواند با ثابت نگهداشتن کیفیت، از میزان هزینه های سازمانی خود کم کند، می تواند بگوید بهره وری ایجاد کرده است تعریفی که استاندارد از بهره وری و عوامل کلیدی آن دارد دارای دو مقوله اثربخشی و کارایی است.

اثربخشی(effectiveness): میزانی که فعالیت های برنامه ریزی شده تحقق یافته و نتایج برنامه ریزی شده بدست آمده است. یعنی هرگاه شاخص هایی مرتبط با برنامه ریزی و با محوریت زمان داشته باشیم، از اثربخشی صحبت کرده ایم.شاخص هایی مانند: مدت زمان تولید، تحویل به موقع ، برنامه ریزی، مدت زمان رسیدگی به شکایات مشتری و ….

کارایی (efficiency):رابطه میان نتایج بدست آمده با منابع استفاده شده است. یعنی هرگاه شاخص هایی مرتبط با کار و منابع تعریف کردیم، یا هرگاه صحبت از پول به میان آمد، از کارایی صحبت کرده ایم.بعنوان مثال: اتمام پروژه با بودجه مصوب، استفاده از حداقل نیروی انسانی، هزینه های تعمیرات و نگهداری و ….

اگر در سازمان هر دو شاخص اندازه گیری شود. زمانی می توانیم بگوییم بهره وری سازمانی در حد مطلوبی است که هر دو شاخص اثربخشی و کارایی در حد مطلوب باشد.

بهره وری نگرشی عقلانی به کار و زندگی است که هدف آن هوشمندانه تر کردن فعالیتها برای بهبود کار است.عوامل مؤثر بر بهره وری عبارتند از عوامل درونی وعوامل بیرونی.

عوامل درونی شامل عوامل سخت افزاری و عوامل نرم افزاری است و عوامل بیرونی شامل منابع ،عوامل ساختاری و عوامل مرتبط با کارآمدی است. به عبارت دیگر عوامل مؤثر بر بهره وری شامل عوامل مدیریتی ،فرهنگی، محیطی، اقتصادی و آموزش می باشد.

لذا با توجه به توضیحات فوق در خصوص بهره وری کیفی از کارگاهها در هنرستان دخترانه زینب کبری زاهدان موارد زیرپیشنهاد و اجرا گردید.

۱٫       با توجه به سیستم های موجود در کارگاه  و درس سخت افزار و مونتاژ رایانه و آشنایی هنرجویان  نسبت به تعمیر و ارتقاء سیستم ها اقدام گردید.

از سه سیستم موجود که مشکل سخت افزاری و پایین بودن حافظه داشتند به کمک هنرجویان  دو سیستم تعمیر و راه اندازی شد و جهت استفاده در کارگاه نسبت به نصب سیستم عامل و نرم افزارهای کاربردی اقدام شد

۲٫       با توجه به درس نصب و نگهداری تجهیزات شبکه و انجام کار عملی توسط هنرجویان جهت راه اندازی شبکه و تعمیر شبکه موجود کارگاه ۲ و ۳ از امکانات موجود در کارگاههای کامپیوتر استفاده و هرسه  کارگاه هنرستان مجهز به شبکه داخلی و اینترنت گردید

۳٫       استفاده از سیستم های کامپیوتری موجود که حافظه و گرافیک پایینی داشتند و تعمیر و راه اندازی آنها و بکارگیری آنها در کارگاه حسابداری

۴٫       استفاده از لپ تاپ و گوشی های همراه هنرجویان جهت راه اندازی و آموزش شبکه adhoc

۵٫       استفاده از شبیه سازها به جای تجهیزاتی که  بطور فیزیکی موجود نبوده اند مانند شبیه سازهای آنلاین به جای تجهیزات بی سیم

۶٫       استفاده از امکانات کارگاه جهت جستجوی هنرجویان جهت  ایده گرفتن برای طرحهای خلاقانه در زمینه کارآفرینی

 

·         همچنین استفاده از تجربه وتخصص هنرآموزان با تجربه در این زمینه بسیار مؤثر بود .

·         وجود سرپرست کارگاه به عنوان عنصری کارآمد که می تواند ضمن حفظ و نگهداری  تجهیزات نقش هماهنگ  کننده بین مدیر هنرآموزان وهنرجویان را داشته باشد بسیار مفید بود .

·         پیشنهاد می گردد آموزش مستمر هنرآموزان جهت ارتقاء سطح علمی وتوان کاری برنامه ریزی و انجام شود که قطعاً در افزایش بهره وری  مفید می باشد.

نام همکار: هوشنگ ابراهیمی      نام هنرستان: هنرستان نمونه دولتی حضرت ابوالفضل (ع) ناحیه ۲ زاهدان

شرح ایده ها:

۱٫       استفاده از کیس های مستعمل و قدیمی برای راه اندازی روتر فیزیکی میکروتیک: می توان با استفاده از یک یا دو کارت شبکه بی سیم که در داخل یکی از کیس های قدیمی کارگاه کامپیوتر نصب می شود و نیز نصب سیستم عامل میکروتیک بر روی هارد سیستم آن را تبدیل به یک روتر میکروتیک نمود. در این حالت می توان از کارت شبکه اترنت سیستم نیز استفاده نمود. هزینه این کار بسیار پایین می باشد و تمام مدارس می توانند به راحتی این طرح را اجرا نمایند.

۲٫       استفاده مشترک چندین هنرستان از روتر میکروتیک و یا دوربین های دیجیتال: به جهت مشکل بودجه ای در تامین هزینه خرید روتر میکروتیک و یا دوربین های دیجیتال، هنرستان های مجری رشته کامپیوتر می توانند با هماهنگی با یکدیگر هر کدام اقدام به خرید یکی از قطعات نمایند. به عنوان مثال هنرستان A روتر و هنرستان B دوربین تحت شبکه و هنرستان C مودم ADSL و  . . . سپس به گونه ای برنامه ریزی نمایند تا تدریس هنرآموزان محترم این هنرستان ها هم پوشانی نداشته و در هر روز کارگاهی این تجهیزات در اختیار هنرستان ها باشد. حال در هفته آینده تجهیزات بین هنرستان ها جابجا گردد. در انتهای سال نیز تجهیزات خریداری شده هر هنرستان در اختیار خودش قرار می گیرد.

البته یکی از چالش های این طرح ممکن است تغییر زمان بندی تدریس هنرآموزان باشد و اینکه بایستی هنرآموزان این هنرستان ها به گونه ای هماهنگ باشند تا هیچ کارگاه مشابهی همزمان برگزار نگردد. از دیگر مشکلات این طرح احتمال خرابی تجهیزات در جابجایی بین هنرستان ها می باشد که البته با کمی دقت و مدیریت قابل رفع می باشد.

۳٫       جلب مشارکت های مردمی در جهت تهیه تجهیزات: یکی از اقداماتی که هنرستان ها در راستای کمبود تجهیزات می توانند انجام دهند، برگزاری جلسات انجمن اولیا و مربیان و توجیه نمودن اولیا و خیرین در جهت کمک به خرید این تجهیزات می باشد. معمولا اولیا محترم هنرجویان در صورت داشتن بضاعت مالی هیچ گونه دریغی نسبت به تهیه تجهیزاتی که فرزندانشان را در جهت هرچه بهتر فراگرفتن دانش و مهارت کمک می کند، نمی نمایند.

 

پوسته Mission News توسط Compete Themes.